BMW X5 M50d gejaagd door de wind

Je kunt van alles van de BMW X5 vinden, maar dat het een auto is die ontzag inboezemt, zal niemand betwisten. Hij is namelijk imposant groot. Voor sommigen een statussymbool, voor anderen een totaal overbodige auto. We herinneren ons nog de discussie over de P.C. Hooft-tractoren.


De BMW X5 M50d is een imposante auto, Het dashboard is strak, modern en overzichtelijk. In de laadruimte kun je veel kwijt.. (Foto: pr)

De vraag over nut en noodzaak is niet zomaar te beantwoorden bij deze X5. Laat echter onverlet dat de X5 een SAV (Sport Activity Vehicle) is met geweldige allround-kwaliteiten. Helemaal de X5 M50d, waarmee ik een paar dagen op pad ben geweest.

Kassa

Dat deze topper alleen is weggelegd voor de meer gefortuneerde medemens is geen verrassing. Minimaal moet 115.500 euro op de rekening van de BMW-dealer worden overgemaakt (plus kosten voor rijklaar maken) en wil je nog een paar leuke opties op je auto, dan begint de kassa flink te rinkelen. Met een goede Bang & Olufsen installatie (3.694 euro), BMW Innovation Pack (2.695 euro), Adaptief onderstel Dynamic (3.524 euro), 20-inch wielen (1.580 euro) en wat ander klein spul zit je al gauw op 130 mille (in ons geval op 132.645 euro).

Glimmers

Ik ben niet zo van de glimmers. Een auto mag van er van mij best lekker sportief uitzien, maar om er vervolgens van die 20-inch grote glimmers (velgen) onder te monteren, gaat mij iets te ver. Het maakt de X5 toch een tikje ordinair en dat heeft deze SAV helemaal niet nodig. Hij is al imposant genoeg. Overigens staat hier de derde generatie X5, die weer iets groter is geworden dan zijn voorganger. Hij ziet er dynamisch uit met een krachtige neus met dubbele koplampen die strak aansluiten op de verbrede grille met de dubbele nieren. Boven de koplampen bevindt zich de LED-dagrijverlichting. Opmerkelijk zijn de Aero Blades, verticale luchtgeleiders bij de achteruit die aansluiten op de dakspoiler.

Hoog en droog

In je X5 zit je lekker hoog en droog en je voelt je welhaast onaantastbaar. Je zit in uitstekende stoelen die met fraai leer zijn bekleed. Alles is van topkwaliteit, dat past bij het imago van BMW. Het dashboard is strak, modern en overzichtelijk, omdat er nog maar weinig bedieningsknoppen zijn. Vrijwel alle functionaliteiten zijn met de grote ronde draaiknop op de brede middentunnel te bedienen. De X5 is een grote bak, maar om nu te zeggen dat je een zee aan ruimte hebt… Achterin gaat het, maar royaal is het niet. In de laadruimte kun je wel veel kwijt.

Trio

Het ‘gejaagd door de wind’ in de kop van dit verhaal, heeft betrekking op de motor. De 3.0-liter zescilinder diesel heeft namelijk maar liefst een trio turbo’s die de boel flink opjagen. Het resultaat is een krachtpatser met 280 kW/381 pk en een zeer imposant maximum koppel van maar liefst 780 Nm. De zespitter gromt goedmoedig, maar laat u niet bedriegen! Trap het gaspedaal diep in en zijn ware aard komt naar boven. Het is brute kracht die naar boven komt. In iets meer dan vijf tellen schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100 km/uur om pas bij 250 km/uur tot stilstand te komen. Dat gaat met een fenomenale souplesse gepaard, die ik zelden heb meegemaakt. Daarbij blijft het brandstofverbruik redelijk binnen de perken. Met een beetje goede wil is 1 op 11 zeker te halen.

Gecontroleerd

Dankzij de intelligente vierwielaandrijving worden de enorme krachten op een gecontroleerde manier op de weg losgelaten. De X5 onderstreept nog maar eens zijn dominantie waar het om dynamische rijeigenschappen gaat. Hoge snelheden zijn een fluitje van een cent en je zit dan ook eigenlijk nog heel ontspannen achter het stuur bij snelheden van boven de 200 km/uur. Geen zweem vaagheid en in bochten haal je snelheden die je niet voor mogelijk houdt. De remmen zijn fors bemeten en zijn uitstekend op hun taak berekend.

De X5 M50d bewijst maar weer eens dat BMW aan de absolute top staat en die positie nog lang niet van plan is af te geven.